התחדשות עירונית מה זה בדיוק אומר ולמה זה כדאי

התחדשות עירונית הינה תופעה שצוברת תאוצה בשנים האחרונות ובמסגרתה בניין בודד או מתחם בניינים עוברים תהליך של שיקום פיזי וחברתי. התנעת תהליך של התחדשות עירונית יכול לקרות מכמה גורמים. יוזמה של רשות ציבורית או מקומית, יוזמה של הדיירים או יוזמה של יזם אשר מזהה פוטנציאל.

מטרת התחדשות עירונית

מטרתה הראשית של ההתחדשות העירונית הינה לחזק את המבנים הישנים שנבנו בישראל עוד בתחילתה וכמו כן לחזק את עמידותם מפני נזקי הטבע כמו רעידות אדמה. מבחינת הדיירים וגם הרשות המקומית, התחדשות עירונית הינה הזדמנות ליצירת סביבת מגורים איכותית, חדשה ובטוחה יותר. היזם כאמור, מזהה הזדמנות עסקית כאשר זה מקבל זכויות בנייה בערים מבלי הצורך ברכישת קרקעות.

מדוע התחדשות עירונית משתלמת לכולם

התחדשות עירונית מאפשרת להגדיל את היצע הדירות במרכזי הערים וכמו כן בחיזוק וחידוש הדירות הקיימות. ההתחדשות העירונית מאפשרת גם את חיזוק התשתיות הפיזיות, שיפור הבטיחות וגם מתן מענה לצרכים שונים. ישנם למשל, אזורים בהם ישנם מבנים רבים המכילים עד שלוש קומות ועל ידי ביצוע התחדשות עירונית ניתן לבנות יותר יחידות דיור באותו השטח וכך לייעל את השימוש בשטח. בנוסף, התחדשות עירונית קוראת למשפחות צעירות להגיע ולהתגורר בשכונות הישנות ובאופן כזה ניתן לראות שמערכת החינוך האזורית מקבלת חיזוק ועוד.

תהליך התחדשות עירונית

ישנן כמה אפשרויות לצורך התחדשות עירונית. פינוי בינוי, בינוי פינוי, תמ"א 38 חיזוק ותוספת ותמ"א 38 הריסה ובנייה. האפשרויות השונות משתפות ביניהן את התייעלות השימוש בקרקע.

פינוי בינוי

אחד מהכלים המרכזיים להנעת התחדשות עירונית הינו פינוי בינוי. בפרויקטים מסוג זה הורסים את המבנים שלא עומדים בתקנים של רעידות אדמה ומציבים מבנים חדשים אשר בטיחותיים יותרת וניחנים בשדרוג המרחב הציבורי. הדיירים מקבלים במקרה זה דירות במבנים החדשים שנבנים והדירות החדשות נמכרות על מנת לממן את הפרויקט.

בינוי פינוי לעומת פינוי בינוי

כאשר מתבצע בינוי פינוי, למעשה מדובר במתחם אשר הדיירים שבו יישארו לגור בו במקביל לבניית בניינים חדשים במתחם, על קרקע פנויה שהינה בבעלותו הפרטית, קרקע שבבעלות בעלי הקרקע או חלקם או על קרקע המוקצה לו על ידי הרשות המקומית תאו מינהל מקרקעי ישראל. בתום הפרויקט ימסרו הדיירים את דירותיהם הקיימות ליזם ובעת זו המבנים הישנים נהרסים ואילו הדיירים מקבלים דירות במבנים החדשים שהוקמו.

תמ"א 38


תמ"א 38 הינה תכנית ארצית לצורך חיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה. תכנוני התכנית, מאפשרים הוצאת היתרי בנייה לצורך חיזוק המבנים אשר עומדים בתנאי הסף לצורך חיזוקם בפני רעידות אדמה ועל מנת לעודד את ביצוען התכנית מקנה זכויות בנייה והטבות מס לצורך מימון החיזוק. במסגרת תכנית זו ישנם שני מסלולים עיקריים, הריסה ובניה מחדש וחיזוק ותוספות על הבניין הקיים.