אז מהי התחדשות עירונית?

סביר מאד להניח כי יצא לכם לשמוע לפחות פעם אחת בחייכם את צמד המילים "התחדשות עירונית". תהליכי ההתחדשות העירונית נמצאים דרך קבע בכותרות העיתונים, במהדורות החדשות בטלוויזיה וגם על שלטים גדולים באתרי הפרוייקטים. אז מה עומד מאחורי צמד המילים? המדריך המלא, לפניכם:

התחדשות עירונית אינה מגלמת בתוכה רעיון ספציפי או שם של תהליך, אלא שמדובר על מניפה רחבה של תהליכים שונים הנכללים תחת ההגדרה. תהליכים של התחדשות עירונית שמים לעצמם 2 מטרות עיקריות:     
  • שיקום בניין או בניינים ברמת החזותית
  • שיקום בניין או בניינים ברמה המערכתית/פרקטית
  • שיקום הבניין או הבניינים בפן החברתי/סביבתי

התהליכים יכולים להיות תוצר של הצבעת דיירים שמחליטה לפעול עצמאית על מנת לשפר את סביבת המגורים, אך במרבית המקרים מדובר על יוזמה של קבלן הפונה עם הצעה לדיירי הבניין. כמו כן, ישנם מקרים בהם הרשות המקומית היא זו המניעה את התהליכים ברצון לחדש ולשפר את פני העיר. 

תהליכי ההתחדשות העירונית כוללים בתוכם לא מעט שלבים, כאשר המטרה הסופית היא להבטיח סביבת מגורים נעימה:
  • מספר רב של יחידות דיור חדשות
  • שיפור הבטיחות של המבנים הקיימים
  • תוספות לבניין בדמות מרפסות, מחסנים, חניות וחדרים מוגנים
  • שיפור התשתיות והמערכות – בבניין וגם ברחוב המגורים

1. תמ"א 38: מה כוללת התכנית?
התכנית הפופולארית ביותר וזו שזוכה ליחסי הציבור הנרחבים ביותר, היא ללא כל ספק תכנית תמ"א 38. ראשי התיבות המלאים הם תכנית מתאר ארצית, כאשר מטרת התכנית היא לחזק את המבנים מפני רעידות אדמה. למרות שישראל היא מדינה שלא סובלת מרעידות אדמה בתדירות גבוהה, ישנם בניינים ישנים מאד שלא יעמדו בזעזוז שכזה במקרה בו אכן יתרחש אירוע חירום. 

חיזוק הבניין מתבצע בין היתר באמצעות תוספות של ממ"ד לדירות, כאשר כחלק בלתי נפרד מהתכנית כולל גם את שיפוץ הבניין המיועד ברמה החזותית. דיירי הבניין לא צריכים להשקיע מכספם האישי לטובת השדרוג הקיים, כאשר בתמורה הם מעניקים לקבלן המבצע את הזכות לבנות קומות נוספות בבניין.

2. תכנית הפינוי בנוי
בשונה מפרוייקט של תמ"א 38 שרק מחזק את הבניין הקיים, בתכנית של פינוי-בינוי הורסים את הבניין המיועד. כלומר, לא נשאר זכר ממנו ולא מחזקים אותו כלל – אלא בונים על השטח בניין חדש לחלוטין. פרוייקטים שכאלו הופכים בניינים נמוכים (המוכרים בשם "רכבת") המאופיינים בדירות קטנות, למגדלי מגורים גבוהים הכוללים בתוכם דירות גדולות ומרווחות, מעלית, חדר דיירים גדול, דירות גדולות יותר, מרפסות, חניות וכיוצא בזה. 

פרוייקטים של פינוי בינוי שמים את הדגש לא רק על שדרוג הבניין, אלא על כל סביבת המחיה באשר היא עם שיפור תשתיות קיימות בשכונת המגורים.

3. בינוי-פינוי-בינוי: במה תהליך זה שונה?
מדובר על פרוייקט שזהה במטרות שלו ובמתווה שלו, כאשר במקרה זה הדיירים בבניין הישן זוכים לפתרון מגורים מיידי. כלומר, הם לא עתידים לשלוב אל אותה הכתובת בה הם גרו, אלא שהם מקבלים דירה חדשה בבניין אחר. היתרון המשמעותי ביותר הוא כמובן שהם אינם צריכים להמתין להשלמת הפרוייקט בכתובת המגורים שלהם, תוך שהם אינם צריכים לעבור דירה פעמיים בתקופת קצרה (מה שחוסך את הוצאות ההובלה, הארגונים הרבים וכיוצא בזה).