משולש השותפים במיזמים של התחדשות עירונית

תהליכי ההתחדשות העירונית למעשה מסירים את השכבה הוותיקה של המבנים בישראל, כאשר המטרה היא לעורר מחדש אזורים רדומים עם מבנים חדשים, תשתיות חדשות וסטנדרט בניה מתקדם התואם את החיים המודרנים.  

כל פרוייקט של התחדשות עירונית מבוסס על משולש של שותפים:
  • הרשות המקומית
  • היזמים
  • בעלי הנכסים

רגע לפני שתוצג בפניכם כל צלע במשולש, הכירו את סוגי הפרוייקטים השונים בהתחדשות העירונית: 

פרוייקט פינוי בינוי

מדובר על אחד הפרוייקטים המוכרים והמזוהים עם תהליכי התתחדשות העירונית. מהות הפרוייקט היא להרוס את הבניין הקיים, כאשר הסיבה היא חוסר התאמתו לסטנדרט הבטיחות הקיים כיום במדינת ישראל. המטרה של הפרוייקט היא להבטיח בניין חזק שיוכל לעמוד בפני רעידות אדמה אפשריות בעתיד. במקום הבניין שנהרס, מקימים בניין חדש שעומד בתקני הבטיחות הנדרשים.  

תמ"א 38 – חיזוק המבנה הקיים

בשונה ממבנים שנהרסים ובמקומם קמים חדשים, בתמ"א 38 נותרים הדיירים לגור בבניין הקיים שלהם, כאשר רק מחזקים אותו. במקרה זה מחזקים את הבניין באמצעות תוספות בניה, כאשר כל דייר זוכה להרחבה של עד כ-25 מ"ר באמצעות מחסן, ממ"ד או מרפסת. ישנם פרוייקטים בהם היזם המבצע דואג גם להתקין מעלית בבניין – כל עוד הדבר מתאפשר טכנית. 

משולוש השותפים, הכירו:

  • הצלע הראשונה היא הרשות המקומית. תפקידה של הרשות הוא לספק את מניפת השירותים הנדרשת לכל הדיירים. כמו כן, הרשות היא זו המבטיחה את ההשתלבות ההרמונית של הפרוייקט בנוף הקיים, בדגש על חיבור אידיאלי לתשתיות הקיימות או החדשות שעתידות לקום. שימו לב כי סביר ותצטרכו להיפגש עם נציגי הרשות בה אתם גרים, זאת על מנת לאשר את התאמת הבניין שלכם לפרוייקט.
  • הצלע השניה היא של היזם. היזמים הם אלו שמבצעים את הפרוייקט בפועל על פי התכניות. מובן כי היזמים אינם עובדים בחינם, אלא מצפים לתמורה כלכלית. אותה תמורה באה לידי ביטוי בבניה של דירות נוספות בבניין, כך שלצד הדירות החדשות המתקבלות בפרוייקט של פינוי בינוי לדוגמא, גם יבנו דירות נוספות שיוצעו למכירה והן אלו שיממנו את עלות הפרוייקט.
  • בעלי הנכסים הם הצלע השלישית, כאשר מדובר על צלע שיוצאת נשכרת מאד מהפרוייקט. שימו לב כי לעתים ישנם דיירים סרבנים שלא מעוניינים לבצע את הפרוייקט, כך שחשוב להגיע לרוב על מנת שיהיה ניתן להניע מהלכים. הודות לפרוייקט, הדיירים זוכים בראש שקט כי הם מתגוררים במבנה בטיחותי התואם את הסטנדרט המודרני, תוך שהם זוכים להרחבת הדירה או לדירה חדשה לגמרי במבנה חדש.