פרוייקט תמ"א 38 – הכירו את היתרונות והחסרונות של הפרוייקט המפורסם

תכנית מתאר ארצית ידועה בשם הקיצור "תמ"א". המספר 38 אם התעניינתם, מייצג את המספר הסידורי של התכנית. מתוך כל התכניות הנכנסות תחת הקטגוריה של "התחדשות עירונית", נדמה כי תכנית התמ"א היא זו המוכרת יותר מכל התכניות האחרות לציבור הישראלי. מעבר לכך שיש לתכנית יחסי ציבור נפלאים, הרי שהיא מגלמת בתוכה רעיון נפלא של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה אפשריות.

"ישראל ורעידות אדמה – מה ההיסטריה?"
ואכן, ישנם אלו שלא מבינים את הבהלה שבחיזוק המבנים מפני רעידות אדמה. ישראל אמנם לא ידעה רעידות אדמה קטסטרופליות, אך בהחלט שלא כדאי להמר על שלום האזרחים אם אפשר פשוט שלא. אסור לשכוח לרגע כי מיקומה של ישראל על הגלובוס מעט בעייתי, כאשר ההיסטוריה מלמדת כי באזור זה בדיוק התרחשו בעבר רעשי אדמה חזקים.

מבנים שמחוזקים מפני רעידות אדמה, יכולים להפחית משמעותית את הנזק האפשרי ברכוש וגם בנפש – זוהי מטרת העל של תכנית תמ"א 38. למרות שמדובר על פרוייקט שכל תכליתו לעשות טוב, הרי שישנם גם חסרונות שחשוב שגם אתם תכירו: 

היתרונות של תכנית תמ"א 38: מה יוצא לכם מזה?
כשמדברים על יתרונות, מדברים בעיקר על הרווח העיקרי לדיירי הבניינים. אם כן, היתרון הראשון כאמור הוא בניין חזק יותר למגורים שמעניק שקט נפשי אמיתי לדיירי הבניין. בנוסף, בניינים שעוברים חיזוק שכזה גם מעלים את ערכם, זאת מאחר והדירות זוכות בהרחבה – זאת הודות לתוספות בניה שונות הכוללות בין היתר מחסן וחניה. 

כמו כן, חשוב להבין כי תמ"א 38 הוא פרוייקט שלא נאסף עבורו מימון מדיירי הבניין. ישנו קבלן מבצע שלוקח על עצמו את תכנון וביצוע הפרוייקט, כאשר הדיירים לא נדרשים להוציא מכיסם אף לא שקל אחד. בתמורה? מקבל הקבלן זכויות נוספות לבניה שמאפשרות לו להחזיר את השקעתו. 

איזה חיסרון יכול להיות בתכנית איכותית כל כך?
ואכן, תמ"א 38 היא אכן תכנית איכותית שגם הדיירים וגם הקבלן המבצע יוצאים ממנה נשכרים. עם זאת, הניסיון מגלה כי ישנו גם חיסרון בולט שצריך להיות ערים לו. החיסרון הבולט ביותר הוא הרוב הנדרש לטובת ביצוע הפרוייקט. מאחר ומדובר על בניינים ישנים, הרי שגרים בהם גם דיירים מבוגרים יותר שלא מעוניינים בעבודות בניה נרחבות. במידה ולא מתקבל רוב של דיירים העולה על כ-66%, הרי שהתכנית לא תצא לפועל. 

אותם סרבנים שזכותם לסרב שמורה להם, מוצאים עצמם לא אחת תחת לחץ רב מצד הדיירים שמעוניינים מאד בקידום הפרוייקט בבניין. כך, נוצרים להם מתחים בין השכנים – כאשר חלקם לבסוף מקבלים את שהם רצו וחלקם בהחלט לא. המחלוקת בין הדיירים המון פעמים מעכבת את הוצאת הפרוייקט לדרך, מה שלא אחת יכול להסתכם גם בוויתור מצד הקבלן.